سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: نخستین کنفرانس انرژی های تجدید پذیر و تولید پراکنده ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مهناز راشدی – دانشجوی کارشناسی ارشد کنترل دانشگاه شهید باهنر کرمان
محسن محمدیان – استادیار ، بخش مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه شهید باهنر کرمان
علی اکبر قره ویسی – استادیار ، بخش مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده:

هدف این مقاله، طراحی کنترلر هوشمند جهت مدیریت انرژی بلادرنگ در خودروی هایبرید سری پیل سوختی، میباشد. دو کنترلر فازیTFCTR1 و ۲ FCTR برای مدیریت بهینه توان، بین باتری و پیلسوختی، طراحی شده است. هر دو کنترلر به تعیین نقاط عملکردی بهینه اجزاء و المانهای خودرو ، در طول یک سیکل رانشی بصورت زمان حقیقی پرداخته و تضمین کننده گذر دینامیکی نرم از یک مد عملکردی به سایر مدها میباشند. کنترلرFCTR1 به اطلاعات آینده سیکل رانشی وابسته نبوده و قادر است نسبت به هرگونه تغییرات موجود در سیستم، توزیع بهینه توان را انجام دهد و ورودیهای آن شامل دما و توان پیل سوختی ، توان درخواستی و وضعیت شارژ باتری بوده و خروجی توانی است که می- % بایست توسط پیل سوختی تامین گردد.مصرف سوخت در این حالت، ۲۲%کاهش می یابد. درکنترلر TFCTR2 با استفاده از تخمین شاخصهای مستقل سیکل رانشی در بازههای کوتاه آینده، یک توزیع توان بهینه بین دو منبع تولید انرژی انجام وعلاوه بر ورودیهای کنترلر قبلی ،از اطلاعات ترافیکی در ۳۰ ثانیه بعد نیز بهره گیری شده و نسبت به روشهای کنترل بهینهی معمول، مصرف سوخت تا ۲۹/۶۸% کاهش مییابد.