سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: کنفرانس فناوری اطلاعات و جهاد اقتصادی

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

لاله اسدی – کارشناس ارشد فناوری اطلاعات تجارت الکترونیکی دانشگاه شیراز
بهروز زمانی دادانه – کارشناس ارشد هوش مصنوعی
الهام شفیعی دستجردی – کارشناس ارشد فناوری اطلاعات تجارت الکترونیک
ناصر ظهوری مهریزی – کارشناس ارشد فناوری اطلاعات تجارت الکترونیک

چکیده:

چانه زنی از مهمترین بخشهای مکانیسم های مذاکراتی درعرصه تجارت الکترونیک بین بنگاهی است که خریدداران و فروشندگان به دلیل اختلافی مانند قیمت یا ماهیت دقیق معامله با یکدیگر دارند در آن مشارکت می نمایند دراین فرایند طرفهای علاقمند به برطرف شدن اختلاف ها با رسیدن به توافق برای انجام مجموعه ای از اقدامات به چانه زنی برامتیازهای فردی و یا گروهی و یا تلاش برای تجارت خروجی هایی که درخدمت منافع متقابل آنهاست می پردازند مذاکرات مبادله هایی بین شرکا هستند که برای تعدیل اختلافهای آنها و ایجاد توافق بین آنها طراحی شده اند و فرایند مذاکره هر دو حالت چانه زنی و داوری را مورد استنتاج قرار میدهد درفرایند چانه زنی شرکای مشارکت کننده سود و زیان خود را محاسبه می کنند چانه زنی معمولا به عنوان شکلی از حل اختلافات شرکای تجاری در برقراری توافق با یکدیگر درنظر گرفته می شود که جهت دستیابی به توافقات سودمند دوطرفه انجام می شود