سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: چهارمین همایش پیل سوختی ایران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

نورالدین زمانی کیاسری – کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه امام حسین(ع)
روح اله زمانی کیاسری – کارشناسی ارشد مهندسی برق، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
چمران نوروزی – کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت و مدرس

چکیده:

در این مقاله ابتدا به بررسی انواع مدلهای پیل سوختی پرداخته شده و پس از تشریح کاربرد هر یک به مزایا و معایب هر کدام اشاره شده است. سپس در ادامه برای دستیابی به مدل پیل سوختی به بررسی معادلات و روابط حاکم بر ولتاژ پیل پرداخته شده است. پس از معرفی ولتاز مدار باز در حالت بی اتلاف، به تشریح افت ولتاژهای موجود در پیل ، شامل افت ولتاژهای فعال سازی در الکترودهای آند و کاتد، افت ولتاژ ناشی از مقاومت اهمی، افت ولتاژ ناشی از کاهش غلظت مواد واکنش دهنده اشاره شده است.جهت ارزیابی عملکرد مدل پیل سوختی ارائه شده، سیستمی جدا از شبکه با بار موتوری در شبیه ساز مطلب مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج شبیه سازی با استفاده ازsimulink/matlabمشخص میکند که ولتاژ دو سر بار و توان مورد نیاز آن به خوبی توسط پیل سوختی تأمین می شود