سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: دهمین کنفرانس هیدرولیک ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

حسن عبدی – کارشناس ارشد هیدرولیک شرکت مهندسی سپاسد
مجتبی لبیب زاده – استادیار دانشکده عمران – دانشکده فنی – دانشگاه شهید چمران اهواز
محمد علی ابراهیم نجف آبادی – دانشجوی کارشناسی ارشد سازه های هیدرولیکی (عمران)- دانشکده فنی – دانشگ

چکیده:

توسعه استفاده از مدلهای عددی با توجه به هزینه بالای ساخت و انجام مطالعات با مدلهای فیزیکی، در طراحی سازه های عظیم به کمک مهندسان آمده است تا با صرف هزینه و مدت زمان مطالعات کمتر (نسبت به ساخت مدل فیزیکی) و انعطاف پذیری بیشتر در برابر تغییرات اعمالی به مدل عددی، به طراحی سازه ها بپردازند. یکی از این سازه های بسیار مهم سازه سرریز سدها می باشد که بنا به وظیفه ای که در کنترل و تخلیه سیلابها بر عهده دارد از مهمترین سازه های هیدرولیکی به شمار می آید. نوع خاصی از این نوع سازه ها که بیشتر برای سدهای خاکی واقع در دره های تنگ استفاده می شود سرریز تونلی می باشد. سد رودبار لرستان، سدی خاکی است که سرریز آن از نوع تونلی می باشد در این مطالعه با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی CFD وشبیه سازی جریان توسط نرم افزار Flow 3D به بررسی خصوصیات جت خروجی از سرریز تونلی با پرتابه جامی شکل پرداخته و منحنی پروفیل جریان، عمق و طول پرتابه، زاویه و محل فرود، پارامترهای هیدرولیکی نظیر فشار، سرعت آن تعیین شده است.