سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: پنجمین کنفرانس سراسری سیستم های هوشمند

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

هاشم امامی هروان – آزمایشگاه سیستمهای نرم افزاری دانشکده مهندسی کامپیوتردانشگاه صنعت
محمدرضا میبدی –

چکیده:

امروزه توسعه عاملهای هوشمند برای محیطهای چند عامله دارای دشمن یکی از چالش برانگیزترین شاخه های هوش مصنوعی می باشد. مطالعات زیادی در زمینه توسعه همکاری بین عاملها انجام شده و پیشرفتهای قابل ملاحظه ای نیز در این زمینه صورت گرفته است . ولی در زمینه تعویض خودکار استراتژی تیمی برای پاسخگویی مناسب به اعمال حریف پیشرفتهای خیلی کمی صورت گرفته است . در این مقاله روشی مبتنی بر اتوماتانهای یادگیر برای مدل کردن حریف در سیستمهای چند عامله ارائه داده میشود و به مقایسه عملکرد آن با روش یادگیریQ در بستر لیگ شبیه سازی فوتبال روباتها پرداخته میشود. در این روش تیم ارایه شده به یادگیری نحوه جاگیری و یارگیری مناسب در مقابل تیم مقابل می پردازد و با توجه به موقعیت بازیکنان خودی و بازیکنان حریف یاد م ی گیرد که در چه نقطه ای از زمین بازی جایگیری نماید که کار تیمی حریف را مختل سازد . نشان داده شده است که روش ارائه شده، در مقایسه با الگوریتم یادگیریQ از کارایی بیشتری برخوردار است..