سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: هشتمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

مهدی همتی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع
عظیمه کوهی فایق دهکردی – کارشناس ارشد مهندسی صنایع
احمد صادقیه – دکتری مهندسی صنایع

چکیده:

امروزه با توجه به پیشرفت درتکنولوژی جهانی شدن بازارها تنوع طلبی مشتریان و افزایش رقابت سازمان ها برای بقا نیاز به بهبود فرایندهای داخلی خود دارند جلب رضایت مشتریان همزمان با مدیریت هزینه نهایی سازمان ها را بران داشته است تا تعامل بیشتری با تامینکنندگان خود داشته باشند و کیفیت تولید قطعات اولیه را تحت نظر داشته باشند علاوه برآن درشرایطی که خریداران تنها به منافع خود بیندیشند نمی توانند انتظار روابط بلندمدت و رشد دهنده ای با تامین کنندگان داشته باشند بنابراین لزوم توجه به منافع کل اعضای زنجیره تامین و تمرکز روی سیاست برنده ـ برنده برای سازمان ها و تامین کنندگان بیش از پیش احساس می شود دراین مقاله شرایطی مدنظر است که یک خریدار درنظر دارد قطعه ای از چند تامین کننده تامین کند ولی با توجه به اینکه همواره درصدی از اقلام دریافت شده معیوب هستند و پذیرش یا رد آنها روی روابط بلندمدت تامین کننده و خریدار تاثیر گذار است تصمیم گیری دراین خصوص اهمیت خاصی دارد