سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش ملی انار

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

حمیدرضا فیلی – استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه الزهراء
محسن مومنی تبار – کارشناسی مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی وا

چکیده:

امروزه مدیریت زنجیره تامین، یعنی کنترل جریان مواد از تامین کننده مواد خام تا مشتری نهایی یکی از ابزا رهای کارا و نوین است که در خدمت اقتصاد تولید، توزیع و پخش به کار برده می شود .در این تحقیق از تکنیک فوق به عنوان رویکردی نوین به مدلسازی مسایل تولید، توزیع وپخش در حوزه صادرات انار پرداخته شده است .به همین جهت استفاده از مدیریت زنجیره تامین به عنوان یکی از نگرش های مدیریت نوین، منجر به کاهش هزین ههای سیستم، از جمله هزینههای مهمی همچون انبارداری و حمل و نقل در حوزه صادرات و بازاریابی انارمیشود که بخش زیادی از هزینه فرآیند توزیع و پخش محصول را درسطح کلی در بر میگیرد. در این تحقیق، به مدلسازی مسایل تولید، توزیع و پخش در حوزه زنجیره تامین سه سطحی در فضای فازی پرداخته شده است. درسطح اول، باغداران و تولید کنندگان محصول قرار دارند، درسطح دوم مراکزی که رابط بین تولید کنندگان و انبارداراندر نقاط مختلف هستند ودر سطح سوم انبار های محلی(مصرف کننده-خرده فروشان) قرار دارند. ساختار تابع هدف بر اساس کمینه کردن مجموع هزینه های ثابت و سربارایجاد مراکز توزیع(رابط)، هزینه های کمبود، نگهداری، فاسد شدن محصول، دیر رسیدن محموله، حمل و نقل، انتظار محموله و کارکنان است مدل با استفاده از نرم افزار ۸Lingo حل شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این رویکرد موجب کاهش هزینهها، مدیریت مناسب بازار، رقابتی نمودن صادرات انار، افزایش رضایت مشتریان و در نهایت باعث افزایش کارآیی و اثر بخشی فعالیتها در حوزه ی محصولات و فرآوریهای گوناگون حاصل از انار میگردد