سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: بیستمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

مهدی داودیان ایدلیک – دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
مجید بازارگان – دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده:

توربین های بادی روز به روز بیشتر مورد استفاده قرارمیگیرند و افزایش انرژی تولید شده توسط این توربین ها حتی به مقدار کم نیز مورد توجه قرارگرفته است بهبود عملکردهای آیرودینامیکی این توربین ها درجریان بادی که درآن قرار گرفته اند نیازمند شناخت پارامترهای جریان باد و تاثیر وجود توربین براین جریان است امروزه توربین ها درمقیاسهای وسیع درمزارع باد نصب میشوند که نتیجه آن تاثیر پذیری توربین ها از یکدیگر است مدلسازی توربین ها درجریان باد درمقیاسهای بزرگ امروزه یکی از بحثهای مورد توجه است دراین مقاله به مدلسازی میدان جریان با استفاده ازروش مدلسازی توربولانسی LES و مدلسازی توربین با استفاده از روش دیسکعامل چرخان یا به طور اختصار ADM-R و تئوری BEM پرداخته می شود مدلسازی ها درنرم افزار فلوئنت انجام شده است با این روش می توان با دقت بالایی به مدلسازی اثرات یک توربین باد درجریان بدون نیازبه ساخت مدلواقعی از توربین و فقط با استفاده از پارامترهای توربین پرداخت درمدلسازی جریان باد با استفاده از روش LES اثرات وجود لایه مرزی نیز درنظر گرفته شده است.