سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

نینا مازیار – دانشجوی شیمی دانشگاه صنعتی شریف ٬ دبیر گروه دوست داران محیط زیست شریف
فرهاد رمضان‌قربانی – دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

خصوصی‌سازی، بازنگری مقررات و بازتعریف مرزهای بین جامعه و بازار، این انتظار را از شرکت‌های خصوصی پدید آورده است که در تامین کالاهای عمومی، مشارکت داشته باشند. در همین حال، رابطه شرکت‌ها و جامعه شهری، از رابطه کمک از بالا به پایین (پدرسالارانه)، تغییر یافته و دچار یک بازنگری در نقش‌ها، حقوق و کسب و کارها در جامعه شده است. توجه فزاینده به رسانه‌ها و فشارهای همه جانبه سازمان‌های مردم نهاد(سمن‌ها)، بنگاه‌های اقتصادی را به سوی مسئولیت‌های اجتماعی مشارکتی سوق می دهد. امروزه بنگاه‌های اقتصادی دیگر نمی‌توانند تنها به فکر حداکثر کردن سود خود باشند، چرا که آنها غیر از مالکان و سهام ‌دارانشان، ذی‌النفعان دیگری هم دارندکه منافع آنها را نیز باید در نظر بگیرند. اقداماتی که برای راضی کردن این صاحبان منافع صورت می‌گیرد، به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی شرکت مربوط می‌شود.مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی با مفاهیمی مانند توسعه‌ پایدار ارتباطی تنگاتنگ دارد. در واقع این شرکت‌ها با پذیرش اثرات نامطلوب خود بر محیط‌ زیست درصدد کاهش آنها برمی‌آیند؛ میزان پایبندی بنگاه‌های اقتصادی به این امر معیاری برای سنجش رویکرد این شرکت‌ها به مسئولیت اجتماعی‌شان می‌باشد.