سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش ملی دریانوردی و حمل و نقل دریایی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

میلاد نادری – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی دریا
مهران جوادی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی دریا

چکیده:

سازه های آلومینیومی نسبت به سازه های فولادی بیشتر درمعرض خطرات ناشی از آتش سوزی قرار دارند محافظت در برابر آتش برای همه شناورها جهت جلوگیری از گسترش آتش سوزی و حفظ امنیت آن لازم است دربسیاری از موارد برای جلوگیری از گسترش حرارت از طریق عرشه یا بالکهدهای فولادی عایق کاری لازم است شرایط عایق کاری برای آلومینیوم از گستردگی بیشتری نسبت به سازه های فولادی برخوردار است زیرا سازه آلومینیوم باید در برابرحرارت محافظت شود تا از ذوب شدگی آن جلوگیری گردد دراین مقاله مقررات تدوین شده توسط کندانسیون بین المللی امنیت جان انسان ها در دریا SOLAS) درارتباط با محافظت دربرابر آتش سازه های به کاررفته درساختمان کشتی و همچنین مقادیر مورد نیاز برای عایقکاری سازه های آلومینیومی که از جوامع طبقاتی مختلف استخراج شده اند بیان گردیده است. یک روش طراحی که توسط جامعه معماران و مهندسان دریایی SNAME برای بدست آوردن مقدار عایق موردنیاز برا یمحافظت از آتش بیان شده است. نیز دراین مقاله آورده شده است باکمک روابط و جداول موجود دراین مقاله می توان میزان عایق کاری لازم جهت حفاظت از آتش را درسازه های آلومینیومی به کاررفته درساختمان کشتی محاسبه نمود.