مقاله مبانی تهیه و تدوین آزمون مهارتی فارسی (آمفا) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز ۱۳۹۱ در پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان از صفحه ۱۲۳ تا ۱۵۰ منتشر شده است.
نام: مبانی تهیه و تدوین آزمون مهارتی فارسی (آمفا)
این مقاله دارای ۲۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله آزمون مهارت (آمفا)
مقاله توانش زبانی
مقاله مهارت های زبانی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: صحرایی رضامراد
جناب آقای / سرکار خانم: جلیلی سیداکبر

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
آزمون مهارت (بسندگی)، یکی از انواع آزمون های زبان است که با هدف ارزیابی پیشرفت زبانی برگزار می شود. از قدیمی ترین آزمون های مهارت می توان به تافل و آیلتس اشاره کرد که کسب نمره یا درجه مطلوب در آن ها شرط ورود به دانشگاه های معتبر انگلیسی زبان است. امروزه اهمیت این نوع آزمون ها بیش از هر زمان دیگر آشکار شده است؛ تا جایی که دانشگاه های معتبر ژاپنی و عرب نیز پیش از پذیرش نهایی دانشجویان خارجی از آنان آزمون مهارت می گیرند. آزمون مهارت زبان ژاپنی “جی ال پی تی (GLPT) “و آزمون مهارت زبان عربی”ای ال پی تی (ALPT) “نام دارد و سابقه آن ها به کمتر از ده سال می رسد. با وجود این که آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان از سابقه طولانی برخوردار است و در حال حاضر بیش از ۸۰۰۰ دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند، اما تا کنون برای پذیرش نهایی دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه های ایران، آزمون مهارت طراحی نشده است. مقاله حاضر، پس از بیان این مساله و تبیین اهمیت و ضرورت طراحی آزمون مهارت برای زبان فارسی، کوشیده است مبانی نظری و قالب کلی این آزمون را برای سنجش و ارزیابی مهارت زبانی فارسی آموزان خارجی ارائه نماید.