سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی آموزش در ایران ۱۴۰۴

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

فضه شکری – کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی( مدرسدانشگاه آزاد اسلامی واحد مشکین شهر)

چکیده:

اسلام همانند سایر ادیان بر تمام شئون انسانی اعم از اقتصاد، اجتماع، سیاست، حکومت و به خصوص حوزه تعلیم و تربیت اشراف دارد. تربیت در اسلام دارای راه و رسم منسجم و کاملی است. به همین منظور در قرآن و سنت برای انسان یک برنامه زندگی کاملا منسجم و نظامدار طراحی شده است. انسان برای بهره بردن از آن برنامه کامل، سالم و همه جانبه باید تحت یک تربیت صحیح و البته فراگیر به نحوی که تمام طول عمر او و همه جوانب و ابعاد انسانی اش را در برگیرد، باشد. در کل هدف تربیتی اسلام بر اساس قرآن و سنت پیامبر(ص) واهل بیت علیه السلام بوده و در نهایت پرورش روح حقیقت جویی، انسان بارآوردن و انسان نگاه داشتن همه افراد آدمی است . ایجاد زمینه سالم ، داشتن الگو، تجربه و تعقل، امر به معروف و نهی از منکر، بیان قصص انبیاء، ذکر امثال و حکم ، ارائه تشبیهات معقول و محسوس، جلوگیری از انجام کار ناپسند و دعا و نیایش از مهمترین شیوه های تربیتی اسلام است. آنچه در تربیت اسلامی دیده می شود یک تربیت کل، صحیح ، منطقی و تربیتی که بر اساس اصول و مبانی محکم استوار است و تمام ابعاد اساسی شخصیت آدمی را در نظر گرفته است.