مقاله فرهنگ معلمی: عاملی مهم در تحقق یا عدم تحقق اصلاحات برنامه درسی مدرسه ای که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز ۱۳۹۱ در مطالعات برنامه درسی از صفحه ۸۳ تا ۱۰۴ منتشر شده است.
نام: فرهنگ معلمی: عاملی مهم در تحقق یا عدم تحقق اصلاحات برنامه درسی مدرسه ای
این مقاله دارای ۲۲ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله تفاوت های فرهنگی
مقاله معلمی
مقاله اصلاحات برنامه درسی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: میرعرب رضی رضا
جناب آقای / سرکار خانم: فردانش هاشم
جناب آقای / سرکار خانم: طلایی ابراهیم

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
در این مطالعه انواع واکنش های ۳۶ دبیر دبیرستان درباره اصلاحات اخیر کتاب های درسی علوم پایه با اجرای پرسشنامه جمع آوری شده است. نتایج نشان داد سه دسته معلم بر اساس نوع واکنش به تغییر برنامه (موافق، بی تفاوت و مخالف) در مدارس وجود دارد. مصاحبه هایی با ۹ معلم تازه کار و پرسابقه از این سه دسته معلم ترتیب داده شد. مصاحبه ها و مشاهده های کلاسی با شیوه قوم نگاری انجام شد. نتایج مصاحبه و مشاهدات، وجود باورهای مختلف درباره حرفه معلمی، واکنش های متفاوت به تغییرات و در مجموع دو نوع فرهنگ معلمی متفاوت بین معلمان کم سابقه و معلمان پر سابقه را نشان داد. درعین حال، نتایج شواهدی از عملکردهای مشابه در بین معلمان دارای بیش از سه سال سابقه با معلمان بیش از ۱۰ سال سابقه را نشان داد.