مقاله عوارض سیستمیک ناشی از استفاده هم زمان داروهای توپیکال چشمی در یک پسر ۱۷ ساله کاندیدای ویترکتومی عمیق (گزارش موردی) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تیر ۱۳۹۱ در مجله دانشکده پزشکی از صفحه ۲۷۰ تا ۲۷۴ منتشر شده است.
نام: عوارض سیستمیک ناشی از استفاده هم زمان داروهای توپیکال چشمی در یک پسر ۱۷ ساله کاندیدای ویترکتومی عمیق (گزارش موردی)
این مقاله دارای ۵ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله عوارض سیستمیک
مقاله داروهای توپیکال چشمی
مقاله فنیل افرین
مقاله تتراکایین
مقاله تروپیکامید
مقاله آتروپین
مقاله افزایش فشارخون
مقاله کاهش سطح هوشیاری

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: زاهدی حمید
جناب آقای / سرکار خانم: ملکی آناهید

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
زمینه: داروهای توپیکال چشمی می توانند با درجات متفاوتی به طور سیستمیک جذب شوند و قابلیت ایجاد عوارض سیستمیک جدی را دارا هستند. به ویژه کودکان در برابر بروز عوارض سیستمیک داروهای توپیکال چشمی که دوز آن ها مطابق با وزن آن ها تجویز نمی شود، آسیب پذیر هستند.
معرفی بیمار: در این گزارش عوارض سیستمیک ناشی از استفاده هم زمان داروهای توپیکال فنیل افرین، تتراکایین، تروپیکامید و آتروپین را در یک پسر ۱۷ ساله کاندیدای ویترکتومی عمیق در بیمارستان فارابی در سال ۱۳۸۹ بررسی می کنیم. پس از چند بار استفاده از ترکیب این قطره ها بیمار دچار علایم افزایش فشارخون و کاهش هوشیاری می شود.
نتیجه گیری: تعداد قطره ها و چندین بیمار استفاده پیاپی از قطره ها می تواند سبب بروز عوارض ناشی از مصرف زیاد این قطره ها شود استفاده از غلظت پایین دارو، استفاده از یک نوع دارو، قطره های کوچک دارو و مسدود کردن سوراخ مجرای اشکی برای به حداقل رساندن جذب دارو نتایجی هستند که از این مطالعه به دست آمد و لازم است که جهت پیشگیری از دوز توکسیک در بدن بیمار رعایت شوند.