مقاله عنوان فارسی: صفات فرابشری امامان (ع) از نگاه اصحاب ائمه (ع) (عنوان عربی: الصفات فوق البشریه للأئمه من وجهه نظر أصحابهم) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۹۲ در معارف عقلی از صفحه ۱۱۱ تا ۱۵۰ منتشر شده است.
نام: عنوان فارسی: صفات فرابشری امامان (ع) از نگاه اصحاب ائمه (ع) (عنوان عربی: الصفات فوق البشریه للأئمه من وجهه نظر أصحابهم)
این مقاله دارای ۴۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله کلیدواژه فارسی: امامان معصوم
مقاله اصحاب امامان
مقاله صفات فرابشری
مقاله علم غیب
مقاله عصمت
مقاله عالمان ابرار (کلیدواژه عربی: الأئمه المعصومین
مقاله أصحاب الأئمه
مقاله الصفات فوق البشریه
مقاله علم الغیب
مقاله العصمه
مقاله العلماء الأبرار)

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: علوی سیدمحمدحسن

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
چکیده فارسی:
اختلاف مسلمانان در مساله امامت، نخستین مساله اساسی بود که پس از رحلت پیامبر (ص) رخ نمود. وحیانی بودن امامت نزد شیعه و انتخابی بودن آن نزد اهل سنت، این اختلاف کلامی ـ فقهی را دامن زد و مبنای بشری یا فرابشری بودن صفات امامان (ع) را پایه گذاری کرد.
شیعه بر اساس ادله عقلی و روایات متواتر، فرابشری بودن صفات امامان را لازمه امامت شمرد؛ هرچند اهل سنت نیز گاهی ناچار به اعتراف به پاره ای صفات فرابشری ائمه (ع) شده اند اما بیشتر آنان و برخی شیعیان با تمسک به پاره ای از روایات و گزینش های تاریخی منکر صفات فرابشری امامان (ع) گردیده اند و بر این باورند که این صفات ساخته و پرداخته غلات است که پس از قرن سوم و چهارم در میان شیعیان راه یافته اند.
در این مقاله با بیان نمونه هایی از دیدگاه اصحاب امیرالمومنین (ع)، همچون سلمان، ابوذر، عمار و اصحاب امامان دیگر، یادآور شده ایم که آنان، ائمه (ع) را حجت و امام دانسته اند و از محتوای گفتار و کردار آنان چنین استنباط می شود که ائمه (ع) را دارای عصمت و علوم ماورای طبیعی دانسته اند و سرانجام به برخی شبهات معاصران در حد گنجایش این مقاله پاسخ داده شده است و با بررسی سخنان ابن قبه و مناظره عبداله بن ابی یعفور با معلی بن خنیس، به این ادعا که ابن قبه و ابن ابی یعفور در شمار منکران صفات فرابشری اند، پاسخ گفته ایم.