مقاله عنوان فارسی: اسلام و مدرنیته (عنوان عربی: الاسلام و الحداثه) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۹۲ در کلام اسلامی از صفحه ۱۲۵ تا ۱۴۰ منتشر شده است.
نام: عنوان فارسی: اسلام و مدرنیته (عنوان عربی: الاسلام و الحداثه)
این مقاله دارای ۱۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله کلیدواژه فارسی: اسلام
مقاله مدرنیته
مقاله مدرنیسم
مقاله پست مدرنیسم
مقاله ابژکتیویته
مقاله سوبژکتیویته (کلیدواژه عربی: الاسلام
مقاله الحداثه
مقاله subjectivity ،objectivit
مقاله بارادایم)

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: خسروپناه عبدالحسین

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
چکیده فارسی:
مدرنیته، ویژگی دنیای جدید است که از غرب آغاز و تا شرق دامن گستراند. پرسش مهم این است که گوهر مدرنیته چیست و آیا با اسلام قابل جمع است؟ گوهر مدرنیته از نظر دکارت، ابژکتیویته و از نظر کانت سوبژکتویته است. ابژکتیویته و سوبژکتیویته در فلسفه دکارت و کانت به معنای اصالت دادن به فاعل شناسای انسانی است، انسانی که هستی موجودات دیگر، حتی خدا و وحی توسط او تعیین می گردد. این گوهر، ممکن است به شناخت و اثبات خدا برسد یا نسبت بدان، شک ورزد و یا اینکه آن را انکار کند و در هر سه حال، فاعل شناسای الهی که به چیستی عالم و آدم بپردازد و از چگونگی تغییر آنها سخن بگوید، در پارادایم مدرنیته پذیرفته نیست. این مطلب نه تنها در مدرنیسم، بلکه در پست مدرنیسم نیز ساری و جاری است. همه دستاوردهای عصر مدرن، اعم از فلسفه، دانش، تکنولوژی و صنعت، سیاست، امنیت، معنویت، سلامت، هنر و معماری، رسانه و ارتباطات و…، جملگی از عقلانیت خودبنیاد و نفسانی انسانی سرچشمه گرفته است.اسلام با اینکه عقلانیت مستقل از وحی را می پذیرد، لکن با سوبژکتویته مخالف است و بر فاعل شناسای الهی تاکید می ورزد. این مخالفت به معنای مخالفت با همه دستاوردهای عصر مدرن نیست. عقلانیت اسلامی به متدینان کمک می کند تا با رویکرد انتقادی و گزینشی به دستاوردهای مدرن بپردازند.