مقاله عنوان فارسی: آینده پژوهی فضای رسانه و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران (عنوان عربی: دراسه مستقبل الفضاء الإعلامی و الأمن الوطنی للجمهوریه الإسلامیه الإیرانیه) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۹۰ در آفاق امنیت از صفحه ۵۷ تا ۸۲ منتشر شده است.
نام: عنوان فارسی: آینده پژوهی فضای رسانه و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران (عنوان عربی: دراسه مستقبل الفضاء الإعلامی و الأمن الوطنی للجمهوریه الإسلامیه الإیرانیه)
این مقاله دارای ۲۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله کلیدواژه فارسی: آینده پژوهی
مقاله رسانه
مقاله امنیت ملی
مقاله جنگ نرم
مقاله ایران (کلیدواژه عربی: صناعه القرار
مقاله قرآن
مقاله المعایشه السلمیه
مقاله الحریه
مقاله الأمن
مقاله الأمربالمعروف والنهی عن المنکر
مقاله الشوری
مقاله نفی السبیل)

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: رستمی فرزاد
جناب آقای / سرکار خانم: طباخی ممقانی جواد

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
یکی از تحولات عمده در جهان معاصر در حوزه مفاهیم و مطالعات امنیتی، تعریفی موسع از موضوعات امنیتی حتی فراتر از امنیت نظامی است. با توجه به تحولات امنیتی جهان معاصر و همچنین تحول نیازهای بشر، امنیت جنبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اطلاعاتی – سایبری (رسانه ای) و… پیدا کرده است. یکی از ابعادی که نقشی قابل توجه در ایجاد چالش های جدی برای امنیت ملی هر کشور دارد، امنیت رسانه ای است. امنیت رسانه ای به لحاظ نقشی که در اشاعه اطلاعات و شکل دهی به افکار عمومی و جهت گیری آن دارد، در ارتقای امنیت فرهنگی و به تبع آن امنیت ملی هر کشور اهمیتی تاثیرگذار دارد. انقلاب اسلامی ایران که همواره هنجارهای جزم گونه ساختار نظام بین الملل را به نقد کشیده، با انواع محدودیت های ساختاری نظام بین الملل در حوزه سخت افزاری و هنجاری – ارزشی مواجه بوده است. با توجه به تحول ماهیت تهدید از سخت افزاری به نرم افزاری در حوزه امنیت، ابزار رسانه امروز به عنوان مهمترین ابزار غرب و ایالات متحده در جهت جهانی سازی ارزش های لیبرال دموکراسی به کار می رود. با توجه به فضای ایجادشده به نظر می رسد کشورهایی که هنجارهایی متمایز از هنجارهای حاکم بر عرصه نظام بین الملل دارند، بیشترین مواجهه را با رسانه های غربی خواهند داشت. تحقیق حاضر به دلیل اهمیت موضوع یادشده به دنبال ترسیم فضای آینده رسانه با توجه به احتمال رقابتی شدن جدی فضای رسانه ای بر اساس روش تحقیقی مطالعات آینده پژوهی (روش دلفی) و ارائه راهکارهای لازم در سه حوزه ارشادی – تبلیغی، اطلاعاتی – آموزشی و تفریحی – سرگرمی برای رسانه در حوزه های مختلف است.