سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: کنفرانس بین المللی جهاد اقتصادی

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

مهرداد کرمی – دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی توسعه منطقه ای دانشگاه علامه طباطبائی
زهرا سیدعلی – دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری دانشگاه علامه طباطبائی
داوود دوامی – کارشناس ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

چکیده:

کشورها، جوامع و منطقه ها به صورت فزاینده ای به این حقیقت پی برده اند که برای حفظ وضع اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج دهند و درصدد یافتن راه های تازه ای برآیند . اگرچه در منطقه های مختلف، شرایط متفاوت است ولی همواره صنعتجهانگردی عاملی برای پیشرفت وضع اقتصادی بوده است. این صنعت می تواند موجب تغیرات اقتصادی و اجتمائی، افزایش اشتغال و درآمد در نواحی مختلف باشد. گرچه گردشگری بین المللی به دلیل ارزآوری اش مورد توجه فراوان کشورها قرار گرفته ولی اینگردشگری داخلی است که از اهمیت بیشتری به دلیل ایجاد بسترهای لازم برای زیرساخت های مورد نیاز مقصد اعم از حمل و نقل،امکانات و تسهیلات برخوردار می باشد. در این مقاله ضمن اشاره به تعریف مفاهیم تراز گردشگری، ورودی و خروجی به تشریح راهکارهایی برای برطرف شدن عدم تعادل تراز گردشگری خواهیم پرداخت. در نهایت با استناد به مطالعات تطبیقی کشور های منطقه پیشنهاداتی در ارتباط با این موضوع مطرح خواهد شد