مقاله عالم مثال (خیال) در عرفان اسلامی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۹۱ در عرفان اسلامی (ادیان و عرفان) از صفحه ۲۱۹ تا ۲۴۰ منتشر شده است.
نام: عالم مثال (خیال) در عرفان اسلامی
این مقاله دارای ۲۲ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله عرفان
مقاله مثل
مقاله عالم واسط
مقاله خیال منفصل
مقاله کشف و شهود
مقاله برزخ
مقاله قبر

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: دین محمدی علی
جناب آقای / سرکار خانم: آریان حسین

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
اعتقاد به عالم مثال، یا وجود عالم واسط، بین عالم محسوس و عالم معقول، در ایران قبل از اسلام آغاز شده و به دوره اسلامی رسیده و توسط حکمای نامی ایران، از جمله: شیخ شهاب الدین سهروردی، صدرالمتالهین شیرازی، ملا هادی سبزواری و… پرورانده شده است. و عرفایی چون ابن عربی، مولانا جلال الدین محمد بلخی، سید حیدر آملی، شیخ محمود شبستری، لاهیجی، عبدالرحمن جامی، میرفندرسکی و… نیز بر لزوم وجود این عالم در سیر و سلوک عرفانی صحه گذاشته اند.
عرفا، به سلسله مراتب عوالم وجودی با اندک اختلافی اعتقاد داشته و همه ی آنها به وجود عالم واسط که همان عالم مثال (برزخ) باشد، معترفند. ایشان «عالم خیال» را به «خیال متصل مقید» و «خیال منفصل مستقل» تقسیم کرده اند. «محیی الدین ابن عربی به عنوان پدر عرفان نظری پس از سهروردی به طراحی عالم خیال همت گماشت و اصول عرفان او بر حکمت متعالیه تاثیر فراوانی گذاشت.