سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش گردشگری و توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

نجمه نجفی – دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، واحد علوم و

چکیده:

بازار سنتی ایرانی یکی از عناصر اصلی شهری است که در کنار عناصر دیگری همچون مسجد، مدرسه، حمام و کاروان سراهاموجب ساختار یافتن شهر میشود. در این جستار با معرفی بازار سنتی شهرهای همدان، بازار وکیل شیراز، اصفهان و تبریز؛ به دنبال پاسخ گویی به این سوال هستیم که چگونه بازارهای سنتی میتوانند در جذب گردشگر موثر باشد؟ همچنین توسعه ی پایدار چه نقشی را در این زمینه ایفا مینماید؟ هدف از این پژوهش بررسی ظرفیت گردشگری بازارهای سنتی، ارتقای کیفیت صنعت گردشگری و افزایش جذب توریست از طریق کشف پتانسیلهای نهفته در دل بازار میباشد. بر اساس یافته های این تحقیق، بازار سنتی به عنوان یک مرکز خرید نقش موثری در اقتصاد ملی کشورمان دارد و به طور همزمان به عنوان یک عنصر پویای شهری با قدمت تاریخی و با برخورداری از معماری اصیل ایرانی، میتواند در جذب گردشگر بسیار تاثیرگذار باشد.