مقاله طرح واره چرخشی در غزلیات سعدی و حافظ شیرازی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز ۱۳۹۲ در نقد ادبی از صفحه ۱۲۵ تا ۱۴۸ منتشر شده است.
نام: طرح واره چرخشی در غزلیات سعدی و حافظ شیرازی
این مقاله دارای ۲۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله طرح واره های تصویری
مقاله طرح واره چرخشی
مقاله دایره
مقاله سعدی و حافظ

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: باقری خلیلی علی اکبر
جناب آقای / سرکار خانم: محرابی کالی منیره

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
نظریه های متعددی در حوزه زبان شناسی شناختی مطرح شده که «استعاره مفهومی» و «طرح واره تصویری» بیش ترین اهمیت را دارند. طرح واره های تصویری ساخت هایی از فرایند شناختی اند که به واسطه تجربه های فیزیکی انسان در برخورد با جهان خارج شکل می گیرند و امکان درک و تحلیل مفاهیم انتزاعی را فراهم می آورند. طرح واره های تصویری گونه های مختلفی دارند، نظیر طرح واره های حرکتی، طرح واره های حجمی، طرح واره های قدرتی؛ و طرح واره چرخشی یا دوری یکی از گونه های طرح واره های حرکتی است که می تواند از انگاشت طبیعی یا قراردادی شکل گرفته باشد. مفاهیم انتزاعی طرح واره های چرخشی در غزل های سعدی را می توان در سه دسته جای داد: طلب شکایت و ترک؛ حافظ: طلب شکایت و تسلیم. تحلیل های شناختی حاصل از طرح واره های چرخشی این دو شاعر عبارتند از: ۱٫درک سعدی از حرکت زمان، خطی است و فهم حافظ، دایره ای. ۲٫درک حرکت خطی سعدی بر واقع گرایی و فهم دایره ای حافظ بر آرمان گرایی او دلالت دارد. ۳٫سعدی به دلیل درک حرکت خطی در گروه انسان های تراژیک جای می گیرد و حافظ به سبب فهم حرکت دایره ای در شمار انسان های حماسی. ۴٫شکل کاربرد واژگان و ساختار کلی غزل ها، از مرکزگریزی سعدی و مرکزگرایی حافظ حکایت می کنند.