سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: کنفرانس ملی کارآفرینی، تعاون، جهاد اقتصادی

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

فریبا حنیفی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، رودهن
ملودی نیرو – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی و
لیلا درویشی – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی و

چکیده:

رن حاضر با عنوان قرن فرا اطلاعات با ویژگی های خاص آن فرا رسیده و پدیده های نو ظهور کننده ای مانند جدیدترین فن آوری هارابا خود به ارمغان آورده است. پیامد این کاربرد فناوری های جدید و به روز توجه بسیار زیاد به دقت و کیفیت و سرعت در ارائه خدمات است. در دنیای رقابتی قرن حاضر با به کارگیری سه مولفه ذکر شده، سازمان ها با جلب رضایت مشتریان و پاسخگویی سریع، اهداف سازمان ها را محقق مینمایند. از طرف دیگر با وجود چالش های مختلف بر مسیر زندگی انسان امروزی افزایش روز افزون مسافرت های درون شهری و آلودگی هوا و ترافیک های سنگین و افزایش اتلاف انرژی و زمان و مسائل دیگری از این قبیل باعث ظهور طرح جدیدی با عنوان دورکاری شده است. به نظر می رسد استفاده از طرح ها و متون مختلف نظیر طرح دورکاری موجب شکوفایی خلاقیت افرادی می شود که در صدد انجام امور سازمانها و خود به شیوه های جدید هستند تا متناسب با تغییرات زمان حال از زمان به نحو احسن استفاده کنند و با کاهش هزینه های حمل و نقل و خدمات و با ابزار فرا اطلاعاتی (مجازی، فن آوری اطلاعات، فن آوری اطلاعات وارتباطات و …) اهداف خود و سازمان خود را محقق نمایند. در همین راستا مولفان در صددند تا با تدوین مقاله حاضر پس از پرداختن به مفاهیم دور کاری و تاریخچه آن، اهداف دورکاری، شیوه های دورکاری و خصوصیات افراد دورکار، به مشکلاتی که ایران در اجرای طرح دورکاری با آن مواجه شده، بپردازند و همچنین به مزایای دورکاری در ایران اشاره نموده و ضمن ارائه تعاریفی از خلاقیت، ضرورت وجود خلاقیت در سازمان ها، راهکارهای ایجاد رشد خلاقیت در سازمان ها، ویژگی های یک مدیر خلاق ذکر نموده و چارچوب تأثیر طرح دورکاری را بر خلاقیت کارکنان در سازمان ها ترسیم نموده و براساس آن ها پیشنهاداتی در زمینه ترویج دورکاری در سازمان ها برای افزایش خلاقیت کارکنان ارائه نمایند.