سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نهمین همایش ملی تونل

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

محمد خسروتاش – کارشناسی ارشد مهندسی معدن
کمال الدین عدالت – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران – مکانیک خاک و پی
مهران خسروتاش – کارشناس مهندسی معدن

چکیده:

امروزه روش حفاری مکانیزه توسط دستگاه های Tunnel Boring Machine )TBM در بسیاری ازنقاط دنیا مرسوم است یکی از مراحل حفاری مکانیزه تزریق ملات یا دوغاب به پشت سگمنتهای پیش ساخته می باشد که هم باعث کاهش نشست ناشی از حفاری شده و هم آب بندی تونل را تضمین می کند روش معمول در تزریق ملات پشت سگمنتها استفادها ز سیستم ریلی و واگن برای انتقال به دستگاه حفاری می باشد که هنوز به عنوان متداولترین روش استفاده می شود روشی که در برخی پروژه های بزرگ شهری از قبیل متروی ونکوور کانادا و سائوپائولوی برزیل مورد استفاده قرارگرفته انتقال دوغاب بصورت دو جزئی از طریق لوله و سیستم پمپاژ به محل دستگاه حفاری TBM می باشد که این روش نسبت به روش سنتی انتقال با واگن روش گرانتری محسوب میشود دراین مقاله روشهای انتقال ملات و دوغاب از طریق سیستم ریلی و از طریق لوله و سیستم پمپاژ بررسی و باهم مقایسه شده و همچنین روشهای انتقال با سیستم پمپاژ بصورت چند گزینه از نظر فنی و اقتصادی باهم مقایسه شده اند.