سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دهمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

فتح الله امی – دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
پژمان کاظمپور – دکتری مهندسی مکانیک
سمیرا حق شناس کاشانی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا

چکیده:

زیردریایی های متداول امروزی معمولا دارای یک سیستم دیزل – الکتریکی ترکیب یک موتور از نوع دیزل به همراه باطری های قابل شارژی می باشند به منظور شارژ باطری ها زیردریایی ها، می بایست به فراوانی برروی سطح آب آمده تا توسط ژنراتور بوسیله موتور دیزل تنفس هوایی متصل به آن شارژ گردد دراین شرایط احتمال ردیابی و آسیب به زیردریایی به شدت وجود دارد با توجه به این موضوع سیستمهای پیشرانش مستقل از هوای محیط AIP امروزه درحالت توسعه وتحقیق می باشند در پایاننامه حاضر یک سیستم پیشران هیبریدپیل سوختی الکتریکی برای کاربردهای دریایی و بخصوص زیردریایی ها طراحی و مدلسازی شده است طراحی و مدلسازی این سیستم با استفاده از امکانات برنامه نویسی نرم افزار متلب انجام شده و شبیه سازی آن درمحیط سیمولینک این نرم فازار صورت گرفته است مدلسازی انجام شده یک مدل نیمه تجربی است تحقیق حاضر در دو بخش ارایه شده است ابتدا سیستم مورد نیاز برای بکارگیری پیل سوختی پلیمری در سیستم پیشرانش یک زیردریایی با دامنه توان مشخص طراحی میش ود بامشخص بودن اجزا بکاررفته دراین سیستم معادلات حاکم که شامل معادلات الکتروشیمیایی وحرارتی سیالاتی است بصورت کلی برای اجزای مختلف سیستم استخراج و مدلسازی شده به گونه ای که مدل توسعه یافته قادر به تعیین پارامترهای ترمودینامیکی و الکتروشیمیایی در شرایط عملیکردی مختلف سیستم پیشرانش می باشد.