سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی انرژی، فناوریهای خودرو، توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

ابوالفضل حلوایی نیاسر – استادیار گروه مهندسی برق، دانشکده مهندسی، دانشگاه کاشان
سعید گلابی – دانشیار گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه کاشان

چکیده:

این مقاله به بررسی مراحل طراحی و ساخت بخش نیروی محرکه الکتریکی اولین خودروی سواری هیبرید برقی پلتفرم پراید در ایران اختصاص دارد. با توجه به محدودیتهای تکنولوژیکی، آرایش هیبرید بکار رفته از نوع موازی میباشد. موتور احتراقی مورد استفاده در این خودرو همان موتور پراید با ECU نوع زیمنس است. موتور الکتریکی بکار رفته یک موتور۲۲kWنوعPMSM بوده که تنظیم سرعت و گشتاور آن به روش کنترل برداری انجام میشود. اینورتر مورد استفاده نیز یک اینورترkVA45 بوده که به روش مدولاسیون بردار فضاییSVM) کنترل می گردد. سیستم ذخیره ساز انرژی آن نیز شامل ۱۳ باتری ۱۴,۸ ولتی از نوع لیتیم-یونپلیمر بوده که ولتاژ باس DC در حد ۱۹۰ ولت برای تغذیه اینورتر ایجاد مینمایند. سیستم کنترل هیبرید خودروHCU) بر اساس سیگنالهای فیدبک از بخشهای مختلف و سطح شارژ باتریSOC) انرژی را از باتری گرفته و به موتور میدهد و یا اینکه انرژی ترمزی و یا انرژی مکانیکی موتور احتراقی را در حالت ژنراتوری ماشینPMSM بصورت انرژی الکتریکی در باتریها ذخیره مینماید. سیستمهای جانبی الکتریکی خودروی طراحیشده، علاوه بر سیستمهای جانبی الکتریکی خودروی پراید شامل نشان دهندههایی است که بواسطه هیبرید شدن خودرو، اضافه گردیدهاند