سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی انرژی، فناوریهای خودرو، توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

سعید گلابی – دانشیار گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه کاشان
ابوالفضل حلوایی نیاسر – استادیار گروه مهندسی برق، دانشکده مهندسی، دانشگاه کاشان

چکیده:

این مقاله با هدف توسعه فنآوری خودروهای هیبرید برقی و استفاده از منابع موجود در کشور، به طراحی و ساخت اولین خودروی سواری هیبرید برقی با پلتفرم پراید پرداخته است. برای خودروی هیبرید مورد نظر، با توجه به هزینه و محدودیت زمانی، آرایش موازی نوع مستقل درنظر گرفته شده است. موتور احتراق داخلی مورد استفاده موتور پرایدCC1300بوده که در بخش جلوی خودرو قرار دارد و در عقب خودرو، از یک موتور الکتریکیPMSM با توان نامیkW22 استفاده گردیده است. کنترل موتور احتراقی بوسیله دستگاهECU نوع زیمنس انجام میشود که در این پروژه تغییر خاصی در عملکرد آن داده نشده است. برای ذخیرهسازی انرژی الکتریکی از باتریهای نوع لیتیم-یونپلیمر با ولتاژ مجموع ۱۹۲ ولت استفاده گردیده است. برای کنترل انرژی در حالات مختلف، واحد کنترلهیبریدHCU) به نحوی طراحی شده است که میتواند خودرو را در حالات فقط برقی، فقط احتراقی و حالت هیبرید قرار دهد. در این پروژه از شاسی و فریم خودوری پراید استفاده گردیده است و با توجه به تغییر مرکز جرم و جهت افزایش پایداری، شاسی تقویت گردیده که نتایج با نرم افزار اجزا محدودANSYS صحهگذاری گردیدهاند. سیستم انتقال نیروی مناسب با نسبت دنده ثابت و دیفرانسیل و سایر متعلقات در بخش عقب خودرو برای موتور الکتریکی طراحی گردیده است. سیستم تعلیق خودرو و سایر سیستمهای جانبی مجددا محاسبه و عملکرد آنهاصحهگذاری گردیده است. بدنه خودرو از لحاظ آیرودینامیکی در نرم افزارهایFluent و Gambit تحلیل گردیده و تغییراتی روی بدنه انجام شده است