سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: بیستمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

وصال کازرانی – آزمایشگاه تخمین و بهبود عمر مواددانشگاه صنعتی شریف
میرسیاوش قرشی –
غلامحسین فرهی –

چکیده:

به منظور بررسی خواص سایشی روشهای گوناگون استاندارد و غیراستانداردی وجود دارد که هرکدام از آنها مکانیزم سایشی را شبیه سازی می کند درمورد سایش بین سیلندر و رینگ درموتورهای دیزل با توجه به تست های سایش موجود محدودیت های بسیاری وجود دارد این تست سایش باید امکان ایجاد دمای بالا و روغنکاری درعین حرکت رفت و برگشتی را داشته باشد تا بتواند مکانیزم های غالب سایش درموتورها را همانند سازی کند برهمین اساس دستگاه تستی طراحی شده است که توانایی شبیه سازی این شرایط را دارا باشد از نکات دیگر که می بایست درنظر داشت هندسه قطعات تحت سایش است بدین منظور درمراحل طراحی سعی بران بوده است که دستگاه توانایی ایجاد هندسه مشابه برای این کاربرد را داشته باشد این نکته محدودیت زیادی درطراحی دستگاه تست با توجه به حرکت آن بوجود می آورد پس از طراحی و ساخت دستگاه ۶ جفت نمونه طراحی شده تحت آزمون سایش دردو دمای محیط و ۲۰۰ درجه قرارگرفتند درنهایت نتایج ضریب اصطکاک آن با نتایج پژوهشهای قبلی روی موتورهای دیزل مقایسه شده که تطابق مناسبی را از خود نشان داده است و این نشان از عملکرد مناسب دستگاه برای شبیه سازی شرایط سایشی درموتورهای دیزل دارد.