سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: بیست و ششمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سعید عباچی زاده – شرکت توزیع نیروی برق تبریز
اردلان ارجنگ – شرکت توزیع نیروی برق تبریز
مهدی قره آغاجلو – شرکت توزیع نیروی برق تبریز
هادی خسروی – شرکت توزیع نیروی برق تبریز

چکیده:

بی شک با توسعه سازه های بتنی در صنعت برق از جمله دکل و تیر های بتنی ادوات تست و آزمون نیز در این حوزه نیاز به نوآوروی و بومی سازی خواهند داشت ؛ از طرف دیگر با توجه به مزایای تست های غیر مخرب و همچنین تست های همزمان (on line) که باعث کاهش هزینه های تست، افزایش دقت و کاهش زمان پاسخ گویی شده است علاقه مندی دست اندرکاران تست این مقوله را به خود جلب کرده است. براین مبنا در این پروژه با توجه به نیاز ضروری سنجش مقدار تخلخل (حباب های هوا) در بتن های در حال ساخت و همچنین در بررسی وضعیت سازه های بتنی در حال بهره برداری تدوین، طراحی و ساخت شده است . در این پروژه برای اولین بار با استفاده از تلفیق دو ایده و تئوری بسیار دقیق علم مواد، جهت اندازه گیری مقدار تخلخل و یا شکاف هوایی در داخل و سطح سازه های بتنی استفاده شده است . این روش تلفیقی دارای مزایایی است که از مهمترین آنها نسبت به روش های موجود می توان به غیر مخرب بودن ، قیمت پایین تر، دقت بیشتر، قابلیت حمل، توان مصرفی بسیار پایین و پردازش دیجیتالی و سریع اشاره کرد. اساس کار دستگاه بر پایه دو ایده Dielectric heating و انرژی راکتیو ذخیره شونده در مواد عایقمی باشد که تئوری اول از تئوری های بکر فیزیک بوده و بعلت پیشرفت های فروان در زمینه الکترونیک و فیزیک این تئوری ها هم اکنون قابلیت اجرایی و عملیاتی یافته است و تئوری دوم ایده این گروه تحقیقاتی می باشد که برای اولین بار در این زمینه مطرح شده است که اساس کار دستگاه را تشکیل می دهد و تئوری اول در کنار این تئوری و ایده بعنوان مکمل عمل می نماید. امید است با استفاده از این دستگاه باعث افزایش کیفیت تیر های مصرفی و بهبود کنترل کیفی در این صنعت بشویم. علاوه بر این دستگاه قادر اس ت عمر تیرها و سازه های بتنی را تخمین زده و باعث افزایش ایمنی ادوات شبکه توزیع برق شده و از اتفاقات ناخواسته از جمله شکستن تیر جلوگیری نماید.