سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: بیستمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

بهزاد محمدی – مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بنا
علی اشرفی زاده – دانشیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده:

دراین مقاله طراحی ونکات عملی تبدیل کمپرسورهای تبریدی به کمپرسورهای کرایجنیکی با استفاده از خنک سازی سیال عامل و روغن مورد بررسی قرارگرفته است با توجه به پایین بودن بیشینه فشارمورد نیاز درسیستم های تبرید و تهویه مطبوع درحدود ۱۰ بار و بالا بودن ظرفیت گرمایی مبردهای مورد استفاده دراین سیستم ها کمپرسورهای تبریدی به خوبی جوابگوی این نوع سیستم ها می باشد اما بکاربردن کمپرسورهای تبریدی درسیستمهای کرایجینکی که اولا بیشینه فشاربالایی حدود ۲۵ بار دارد و ثانیا سیال عامل بکاررفته درآنها معمولا هلیوم ظرفیت گرمایی پایینی دارد دمای کمپرسور می تواند تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد بالا رود و باعث آسیب دیده کمپرسور و بخار شدن روغن داخل کمپرسور و ورود آن به سیستم شود دراین تحقیق برای تبدیل کمپرسورهای تبریدی به کمپرسورهای کرایجنیکی تغییراتی برروی طراحی و ساخت این کمپرسورها درسه مرحله ایجاد شده است. اولا با طراحی و ساخت کویل مسی دردرون کمپرسور خنک کاری اولیه روغن داخل آن صورت گرفته است دوما خنک کاری بدنه کمپرسور و کاهش حرارت محفظه توسط مبدل آبی انجام شده است سوما نازلی طراحی شده است که با تولید غبار روغن بتواند خنک کاری محفظه درونی کمپرسور را انجام دهد.