سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی فناوریهای معدنکاری ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سعید طایی سمیرمی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی استخراج معدن دانشگاه کاشان
مجید نوریان بیدگلی – عضو هیئت علمی گروه مهندسی معدن، دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان

چکیده:

یکی از عوامل مهم در میزان استخراج معادن، انتخاب سیستم ترابری مناسب است. از آنجائیکه معمولاً هزینه های ترابری ۳۰ الی ۵۰ درصد قیمت تمام شده ی مواد معدنی را شامل می شود، در طراحی معادن باید سعی شود که در عملیات مختلف معدنکاری مواد معدنی با کمترین هزینه و زمان ممکن، به شکل بهینه جابه جا شود. امروزه نوار نقاله یکی از عمده وسایل باربری پیوسته است که از آن در جابجایی مواد معدنی استخراج شده و باطله در معادن مختلف سطحی و زیرزمینی استفاده می شود. به طور کلی در سیستم باربری نوار نقاله، در اثر اصطکاک یک نوار بی انتها با یک یا چند رولیک به فواصل مشخص در طول مسیر و نیرو کشش طبلک، نوار شروع به حرکت کرده و بار روی نوار به جلو منتقل می شود. با توجه به اهمیتی که نوار نقاله به عنوان یک سیستم باربری پرکاربرد در معادن و کارخانه های صنعتی دارد، طراحی و بهینه سازی آن حائز اهیت است. در این مقاله ضمن بررسی نحوه طراحی و محاسبات سیستم نوار نقاله، به نحوه ی بهینه سازی آن پرداخته شده است. بدین منظور با بررسی وضعیت فعلی سیستم نوار نقاله کارخانه ی کانه آرایی معدن خاک نسوز سمیرم، به بهینه سازی این سیستم به کمک روابط موجود پرداخته شده و در نهایت نتایج بدست آمده با وضعیت فعلی سیستم نوار نقاله مذکور مقایسه فنی و اقتصادی شده است.