سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سیزدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

محمد اسمعیلی – دانشجوی دکتری مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مهدی ایرانمنش – دانشیار دانشکده کشتی سازی و مهندسی دریایی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

از دهه ۱۹۶۰ میلادی با راه یافتن مفاهیم تولید سری ، ایستگاههای کاری و مسیر فرایند به ساخت کشتی ، کارخانجات نسل دوم کشتی سازی به نسل سوم تغییر یافتند. این کارخانجات برای ساختن کشتیها با گستره وسیعتر ابعاد و کاربریهای مختلف تطابق یافته اند و در این خصوص از فن آوریهای جدید برای حمل و نقل و نصب سازه های فلزی استفاده می نمایند. تعریف ایستگاههای مختلف کاری در مسیر گردش مواد و برنامه ریزی و زمانبندی پیچیده تر در هر ایستگاه کاری ، از نکاتی می باشند که در طراحی یک کارخاته کشتی سازی نسل سوم مدنظر قرار می گیرد . بطور عمده این نسل از کارخانجات کشتی سازی، در عمق ساحل بیشتر گسترده شده و از طول آنها در امتداد ساحل کاسته شده است. با توجه به اینکه اغلب کارخانجات کشتی سازی ایران از نسل سوم می باشند ، در این مقاله مبانی طراحی کارخانه کشتی سازی نسل سوم براساس تولید سری و مفهوم مسیر فرایند مورد مطالعه قرار می گیرد و بیان می شود. کارخانجات نسل سوم اگرچه در راستای افزایش کارآیی تولید تطبیق یافته اند ، اما بعضی موارد در طراحی آنها موجب شده است تا از انعطاف پذیری بسیار کمی برخوردار باشند و این یکی از بزرگترین مشکلات این کارخانجات می باشد.