سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دهمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۳

نویسنده(ها):

منوچهر محمدحسینی میرزایی – دانشگاه کاشان – دانشکده مهندسی- گروه مهندسی مکانیک
عباس عبدالهی – شرکت صنایع هواپیما ساری ایران (هسا)- اصفهان – شاهین شهر
اصغر مرکزی – شرکت صنایع هواپیما ساری ایران (هسا)- اصفهان – شاهین شهر

چکیده:

تنشهای کششی از موثرترین عوامل ایجاد خستگی بوده بنابراین هر عملیاتی که باعث کاهش چنین تنشهایی شود حد دوام خستگی را بالا می برد. با توجه به ماهیت دینامیکی نیروهای وارده به ملخهای آلومینیومی هواپیماها و هواناوها، در ناحیه ریشه این ملخها هنگام ساخت و در مراحل تعمیر اساسی، عملیات نورد سرد انجام میگیرد. این مقاله به مراحل طراحی و ساخت دستگاه ساده و مناسبی در جهت انجام دقیق، بهینه و صحیح عملیات نورد سرد بر روی ملخ های آلومینیومی بزرگ هواناو با توجه به ضرایب موثر در جهت بهینه سازی اعمال تنش های پسماند فشاری اختصاص دارد. روند محاسبات و طراحی ارائه شده در این مطالعه می تواند قابل تعمیم به سایر موارد مشابه باشد.