سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دهمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

جلیل شرفی – کارشناسی ارشد،
جعفر حیرانی نوبری – استادیار گروه سیستم و کترل دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده:

در این مقاله طراحی مسیر برای فاز تقرّب و فرود نهائی، برای یک نمونه فضاپیمای تحقیقاتی به نام ۲۰HL- مورد بررسی قرار گرفته است. مسیر فرود برای این فضاپیما در صفحه طولی و بر اساس فاصله افقی از ابتدای باند برنامه ریزی شده است. در فاز تقرّب فضاپیما حرکت یکنواختی trim) خواهد داشت.در بررسی این فاز از حرکت اثر زاویه حمله را در معادلات دینامیکی فضاپیما مورد توجه قرار داده ایم و نشان میدهیم با تنظیم این زاویه میتوانیم حرکت یکنواخت مورد نظر را ایجاد کنیم. فاز نهائی فرود برای اطمینان از برآورده شدن قیدهایی اساسی فرود در نظر گرفته شده است. در این فاز از پرواز زاویهحمله را به صورت ورودی تعبیر کرده و با برنامه ریزی این زاویه، انتظار داریم ردیابی آن برخورد مناسبی با سطح باند را در فاز انتهایی به دنبال داشته باشد