سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نوزدهمین همایش سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

ابوذر وفایی منش – تهران خیابان جلال آلاحمد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی- گروه مهن
حامد کلانتری – شیراز خیابان ملاصدرا، دانشگاه شیراز، دانشکده مهندسی مکانیک
محمدامین نصیری – تهران خیابان حافظ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر- دانشکده مهندسی مکانیک

چکیده:

یکی از مهمترین فاکتورها در زمینه طراحی سازههای هوافضایی،دستیابی به بیشترین استحکام و کمترین وزن ممکن میباشد. سازه- های مشبک کامپوزیتی با برخورداری از نسبت استحکام به وزن بالا، یکی از رایج ترین اینگونه سازهها هستند در این مقاله روشی عددی برای بهینه سازی طراحی مخروطهای مشبک کامپوزیتی با کاربردهای هوافضایی ارائه شده است. در این روش وزن سازهی مشبک، متشکل از وزن ریبهای محیطی و مورب به عنوان تابع هدف استخراج می-شود. معادلات نشان میدهند که ماکزیمم تنش در بالاترین سطح مقطع سازه یعنی در قطر کوچک مخروط اتفاق میافتد. کمانش موضعی ریبهای مورب و همچنین کمانش کلی سازه در مجاورت قطر بزرگ مخروط اتفاق میافتد. مقادیر تابع هدف را به ازای پنج متغیر طراحی محاسبه کرده و با استفاده از قیود طراحی مقدار بهینه را بدست میآید. نتایج بدست آمده تطابق بسیار خوبی با تحقیقات پیشین در این زمینه دارد.