سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی هیدروژن و پیل سوختی

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

هادی گورابی – کارشناسی برق گرایش قدرت ، کارشناس برق گروه پیل سوختی ، مرکز تحقیقات مه
مهدی زمانی – کارشناسی برق گرایش کنترل ، کارشناس برق گروه پیل سوختی ، مرکز تحقیقات م
امیر امینی زازرانی – کارشناسی ارشد برق گرایش کنترل ، کارشناس برق گروه پیل سوختی ، مرکز تحقی
باقر فقیه ایمانی – کارشناسی ارشد فیزیک گرایش اتمی ، مدیر گروه پیل سوختی ، مرکز تحقیقات مه

چکیده:

بخش تبدیل انرژی یکی از بخش های مهم در حین بهره برداری از پیل سوختی به منظور عملکرد بهینه ی آن می بشاد. این بخش نقش تحویل توان تولیدی از پیل سوختیبه مصرف کننده نهایی را ایفا می کند. افزایش بازدهی ، قابلیت اطمینان و کاهش هزینه از اهداف مهم در طراحی سیستم تبدیل انرژی است. در این مقاله ضمن معرفی اجزای مختلف سیستمهای تبدیل انرژی پیل سوختی ، انواه روشهای قرارگیری این اجزاء در یک سیستم نهایی آورده شده است. مزایا و مهایب هر روش پس از معرفی آورده شده است. نهایتا یک سیستم بهینه از نظر راندمان ، هزینه و همچنین قابلیت اطمینان بالا جهت رفع نیازمندیهای سیستم پیل سوختی پلیمری ۵ کیلو وات ساخته شده توسط مرکز تحقیقات مهندسی اصفهان با کاربرد ایستگاهی ارائه شده است.نشان دادن کارایی نامناسب سایر روشهای معرفی شده در سیستم جاری به معنای عدم کارایی در کاربردهای دیگر پیل سوختی نبوده و طراحی باید با توجه به نیازمندیهای سیستم و کاربرد ان انجام شود.