سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: هفدهمین همایش ملی و سومین سمینار بین المللی بیمه و توسعه

تعداد صفحات: ۱۹

نویسنده(ها):

حمید تاجیک – عضو هیات مدیره شرکت سهامی بیمه آسیا دوره دکتری مدیریت
علی حسینی – دوره دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده:

پیچیدگی محیطی، شدت رقابت، رواج تکنولوژی های نو و پیشرفته، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، شیوه های نوین عرضه کالاها و خدمات، مسایل زیست محیطی و سمت گیری سازمانها از دارایی های مشهود به نامشهود و…. از عوامل عمده است که موجب شده است سازمانها و بنگاه های در دوران حیات خود با زیسک های بسیار متعدد خطرات زیاد و حیت پیش بینی نشده مواجه شوند. به همین جهت به منظور کاهش ریسک و جبران زیانهای ناشی از آن امروز در ادبیات علمی انواع مدیریت ریسک نظیر مدیریت ریسک یکپارچه ، مدیریت ریسک کسب و کار و مدیریت ریسک استراتژیک مطرح شده و هر یک جایگاهی خاص دارند. بدیهی است هر سازمان با توجه به ماهیت کار خود، ریسک های گوناگونی را تجربه می کند و در شرایط متحول امروز، اساسا موفقیت هر بنگاه به تسلط آن بر ریسک ها و نوع مدیریتی است که بر انواع ریسک ها اعمال می کند. اما نکته اصلی در بنگاه های کشور این است که نگاه استراتژیک در مورد شناسایی مدیریت ریسک در آنها وجود ندارد؛ به طوری که جایگاه خاصی برای این نوع مدیریت در سازمانها و بنگاه های ما تعیین نشده است. در این مقاله ضمن تبیین رویکردهای مختلف بکار رفته در حوزه مدیریت ریسک، چارچوب کلی پیاده سازی نظام مدیریت ریسک در صنعت بیمه کشور تبیین خواهد شد.