سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین همایش اشتغال و نظام آموزش عالی کشور

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

احمد براتی – استادیار علوم پزشکی ایران
سوگند تورانی – استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران
منصور ظهیری – دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

چکیده:

ارآفرینی فرآیند بلند مدت آموزشی و پرورشی است که مستلزم برنامه ریزی در نظام آموزشی کشور به ویژه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی می باشد. بر همین اساس و از سال ۱۳۸۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به اجرای طرح کاراد( طرح توسعه کارآفرینی در دانشگاه ها) و راه اندازی مراکز کارآفرینی به عنوان واحدهای عملیاتی این طرح در دانشگاه های تابعه نمود. اما در سطح دانشگاه های علوم پزشکی، که زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشند، چنین مراکزی وجود نداشته و عمده فعالیت هایی که در این رابطه انجام می شود، اقدامات معطوف به اشتغال زایی و ارائه تسهیلات مالی به دانش آموختگان پزشکی است. این پژوهش، ضمن مطالعه اهداف، ساختار، منابع، فرآیندها، نقاط قوت، نقاط ضعف، ارتباطات و نحوه ارزیابی عملکرد مراکز کارآفرینی دانشگاه های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به تدوین الگوی راه اندازی مراکز مشابه در دانشگاه های علوم پزشکی نموده است