سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نوزدهمین همایش سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

علی مهرکیش – دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد
مسعود طهانی – دانشیار گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد
سمیه نوروزی غضبی – دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد
حمید غضنفر – دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده:

امروزه استفاده از سامانه ی نیروی محرکه ی هیبرید الکتریک ازجمله روش های ارزشمندی است که به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی وسائل نقلیه ابداع و بکار گرفته شده است. در اینبین چیدمان سیستم انتقال قدرت به عنوان یکی از اساسی ترین ارکان هیبرید کردن، جایگاه تاثیر گذاری را در مسیر طراحی داراست. نحوه ی آرایشچیدمان انتقال قدرت در خودروهای هیبریدی را میتوان در سه دسته استاندارد سری، موازی و سری موازی تقسیم بندی کرد که با توجه به تعدد این آرایشها، انتخاب مناسب ترین چیدمان، همواره دغدغه ای برای طراحان محسوب می شود.آنچه در این مقاله به آن پرداخته می شود، ارائه ی روشی نظام مند جهت پیشنهاد بهترین چیدمان سیستم انتقال قدرت برای هیبرید کردن یک خودروی سدان، با ماموریتی مشخص است. در این مقاله از نرم افزار انتخاب بهینه ۱ به عنوان مبنای انتخاب استفاده شده است. این نرم افزار از روش تحلیل سلسله مراتبی ۲ برای تصمیم گیری استفاده می کند. بر اساس نتایج بدست آمده، این مقاله، روشی قاعده مند جهت انتخاب بهترین چیدمان سیستم انتقال قدرت در سطح تمام هیبرید ۳را ارائه خواهد داد.