سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: هشتمین همایش ملی انرژی

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

داود سعیدی – دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان
امید نعمت الهی – دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان
پوریا علمداری – دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان
احمد صداقت – استادیار، دانشگاه صنعتی اصفهان

چکیده:

از دیر باز تا کنون یکی از مسائل مهم بشر تامین انرژی مورد نیاز برای ادامه حیات بوده است و این مهم در قرنهای اخیر و با گسترش فعالیت های صنعتی و تجاری و دست یابی به فن آوری های نوین ارتباطی اهمیت درچندانی یافته است. ابعاد پیچیده این موضوع وقتی بر ما نمایان می شود که بدانیم منبع اصلی انرژی در جهان امروز ما سوخت های فسیلی هستند که بسیار گران بوده و آلوگی های زیست محیطی فراوانی را بر انسان تحمیل می کنند و از همه مهم تر اندک زمانی از عمر این منبع تجدید ناپذیر باقی نمانده است. از این روست که در سال های اخیر بحث یافتن منابع جایگزین انرژی در میان کارشناسان با جدیت تمام پیگیری می شود. یکی از این منابع انرژی که در سال های اخیر بسیار مورد توجه کشورهای پیشرفته دنیا قرار گرفته است، انرژی حاصل از جریان باد است که بسیار ارزان، پاک، در دسترس و همیشگی می باشد. اولین گام در نصب و راه اندازی نیروگاههای بادی طراحی آیرودینامیکی توربین ها بر اساس امکان سنجی های انجام شده در منطقه مورد نظر است. در حال حاضر دو نوع توربین بادی محور افقی و محور عمودی به طور عمده مورد استفاده قرار می گیرند. مزیت اصلی توربین های محور عمودی وجود یک عضو متحرک(یعنی روتور) است و نیاز به مکانیزم یاو ندارند. در پژوهش حاضر به طراحی آیرودینامیکی یک توربین محور عمودی، با پره های مستقیم پرداخته می شود. در این پژوهش از ایرفویل نوع NACA4415 استفاده شده است. همچین از مدل لوله جریان چند گانه دوبل که نسبت به مدل های دیگر دارای تطابق بهتری با نتایج تجربی می باشد، استفاده شده است. این طراحی با استفاده از داده های اماری ایستگاه فدشک، واقع در استان خراسان جنوبی، که دارای پتانسیل بالایی برای راه اندازی نیروگاه بادی است، انجام شده است.