سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی انرژی، فناوریهای خودرو، توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

کارن ابری نیا – دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک،پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
بهزاد آسایی – استادیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران
رامین هاشمی – دانشجوی دکتری دانشگاه تهران

چکیده:

خودرو های خورشیدی در واقع خودروهای برقی هستند که انرژی آنها از طریق تابش آفتاب بر روی سلولهای سیلیکونی یا سلولهایی از مواد پیشرفته تر تامین می شود. هدف این مقاله معرفی خودرو خورشیدی غزال ایرانی ۲ می باشد که در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران ساخته شده است. خودرو خورشیدی غزال ایرانی ۲ یک خودرو سه چرخ تک سرنشین است که دارای یک موتور الکتریکی از نوع مستقیم بدون جاروبک Brushless DC با توان نامی ۱۸۰۰ وات است و در پیک توان آن ۵۰۰۰ وات می باشد. این موتور دارای سیستم بازیافت انرژی بههنگام کاهش سرعت یا ترمز است.(Regenerative Braking System) بدنه خودرو از مواد فیبر کربن و سازه های لانه زنبوریhoneycomb)و بصورت بدون شاسیchassiless) طراحی و ساخته شده است. وزن کل خودرو ۱۵۰ کیلو گرم است. باتریهای مورد استفاده از نوع لیتیم یون و از ۳۶ سلول دسته سلول سری که هر یک ۳/۷ ولت ولتاژ دارد تشکیل شده است. در مجموع ظرفیت باتری ۱۳۳ ولت با جریان ۳۹ آمپر ساعت و توان ۵۱۸۷ وات ساعت است. خودرو غزال ایرانی ۲ دارای ۴ عددMPPT و هر یک حدود ۴۰۰ وات می باشد که توسط اعضای تیم برای اولین بار در کشور ساخته شده اند. سیستمMPPT با تنظیم جریان آرایه و یا ولتاژ آن، نقطهء کار را به سمت نقطهء توان ماکزیمم هدایت می کند. سلولهای خورشیدی مورد استفاده در این خودرو از نوع سیلیکون و دارای ۲۳ درصد راندمان هستند. در آزمون جاده که برای این خودرو خورشیدی انجام شده حداکثر سرعت ۱۲۰ کلیومتر در ساعت ثبت گردید.