مقاله طبقه بندی چندگانه موضوعی واژگان پایه فارسی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۹۱ در مطالعات برنامه درسی از صفحه ۳۳ تا ۶۶ منتشر شده است.
نام: طبقه بندی چندگانه موضوعی واژگان پایه فارسی
این مقاله دارای ۳۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله واژگان پایه
مقاله زبان فارسی
مقاله طبقه بندی واژگانی
مقاله طبقه بندی چندگانه موضوعی
مقاله زبان و تربیت
مقاله زبان آموزشی
مقاله برنامه درسی
مقاله کتاب درسی
مقاله آموزش ابتدایی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: دادرس محمد

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
هدف این مقاله معرفی «طبقه بندی چندگانه موضوعی واژگان پایه فارسی» است. این طبقه بندی، ابتکاری است برای کاربرد مطلوب واژگان پایه به ویژه در تالیف کتاب های درسی و آموزش دانش آموزان ابتدایی به کمک واژه هایی به زبان فارسی و آشنا در همه مناطق ایران، و با هدف یاری رساندن به ارتقاء کیفیت آموزش در یک نظام آموزشی متمرکز انجام گرفته است. در این طبقه بندی، واژه ها در برخی موارد در بیش از یک طبقه قرار گرفته اند. علاوه بر معنای فرهنگنامه ای، معنای استعاری نیز در تخصیص واژه ها به موضوعات مورد نظر قرار گرفته است. از سوی دیگر می توان گفت هر موضوع زمینه و بافتی است برای کاربردی تازه و نیز معنایی دیگر به واژه می بخشد. موضوعات انتخاب شده، خود می توانند موضوع آموزش نیز باشند. در این مقاله ضمن بحث درباره مبانی، معیارها و چگونگی این طبقه بندی و معرفی موضوع های ۲۴ گانه آن، همه «واژگان پایه» پایه اول و در مواردی واژگان پایه اول تا پنجم در جدول های واژگانی ارائه شده اند و ویژگی واژگانی هر موضوع به تناسب توضیح داده می شود. در پایان به کاربردها و مزیت های آموزشی این طبقه بندی اشاره شده است.