سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

مریم ایلانلو – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر، گروه جغرافیا، ماهشهر

چکیده:

صنعت توریسم اکنون به عنوان صنعتی پویا با ویژگیهای توسعه مدارانه خود ،بخش مهمی از فعالیتهای تولیدی را در دو جهان پیشرفته و رو به رشد به خود اختصاص داده است از صنعت توریسم همیشه بعنوان عاملی برای رشد و شکوفایی اقتصادی یک کشور یاد شده است. گردشگری و جهانگردی در اقتصاد پویا و توسعه پایدار نقش مهم و اساسی دارد..رشد این صنعت در هر کشور ،نیاز به استراتژی مناسب وبرنامه ریزی ومدیریت بالنده دارد .از سوی دیگر در خلال۱۵ سال گذشته ،ملاحظات زیست محیطی و شاخصهای توسعه پایدار ،همانند سایر صنایع ،بر این صنعت نیز مترتی شده است. در این مقاله ضمن شناخت ویژگیهای صنعت توریسم ،چارچوب مدیریتی پویا برای رشد وتوسعه این صنعت در بستر توسعه پایدار بررسی شده است. نتایج حاصل از این تحقیق مشخص می‌کند، که هر چه دو کشور از لحاظ وضعیت اقتصادی فاصله جغرافیایی و تشبهات اجتماعی – فرهنگی به هم نزدیکتر باشند فعالیت‌های توریستی و مبادله گردشگر میان آنها قویتر و موثرتر است.