مقاله شوخی و بازبینی نقش آن در بهبود روابط پرستار بیمار که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۹۳ در اخلاق پزشکی از صفحه ۹۳ تا ۱۱۳ منتشر شده است.
نام: شوخی و بازبینی نقش آن در بهبود روابط پرستار بیمار
این مقاله دارای ۲۱ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله پرستار
مقاله شوخی
مقاله روابط پرستار بیمار
مقاله بیمارستان

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: خدابخش محمدرضا
جناب آقای / سرکار خانم: کیانی فریبا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
پرستاری به عنوان حرفه ای استرس زا و طاقت فرسا شناخته می شود. پرستاران نقش مهمی در مراقبت از بیماران به عهده دارند و پریشانی های هیجانی قابل ملاحظه ای را تجربه می کنند که منجر به تحریک پذیری، افسردگی، اختلالات بدنی، اختلالات خواب و فرسودگی در آن ها می شود. با توجه به اهمیت بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر افزایش بهزیستی پرستاران و ارتقا روابط پرستار بیمار، در این مقاله ضمن مرور تاریخچه شوخی در روابط پرستار بیمار به مزیت های شوخی در حوزه سلامت نیز پرداخته شده است. پژوهش حاضر با هدف بازبینی نقش شوخی در بهبود روابط پرستار بیمار انجام شد.
پژوهش حاضر مطالعه ای مروری است که اطلاعات مورد نیاز آن از پایگاه های اطلاعاتی Science direct، Oxford journal، Springer، Sage، Taylor &، Francis، Google scholar جمع آوری شد. معیارهای اصلی جهت ورود، متون منتشرشده به زبان انگلیسی در محدوده سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۳ میلادی بود. جهت جستجو از کلید واژه های nurse-patient relationship، humor،Nursing و Hospital در عنوان متون استفاده گردیدکه طی آن تعداد ۸۴ مقاله بازیابی شدند و مورد مرور قرار گرفتند.
نتایج تحقیق نشان داد شوخی نقش مهمی در بهبود روابط پرستار بیمار دارد. شوخی به پرستاران کمک می کند تا با موقعیت های توان فرسا کنار بیایند، حسی از انسجام بین پرستاران و بیماران ایجاد می کند و می تواند به عنوان یک تکنیک درمانی موثر در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران بکار رود. این امر در نهایت بر خودکارآمدی پرستاران و احساس امنیت درک شده توسط بیمار اثرات مطلوبی می گذارد.
یافته های این مطالعه حاکی از اهمیت شوخی در بهبود روابط پرستار بیمار و لزوم توجه به شوخی در آموزش پرستاران به عنوان اعضای اصلی تیم مراقبت پزشکی می باشد.