سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: همایش منطقه ای توریسم و توسعه

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

احسان امیری –

چکیده:

جذابیت سفر برای مردم بابت شنیده هایی است که دهان به دهان می گردد و خاطراتی است که بازگو میشود. هر چه مسافران سفر پربارتر و خاطره انگیزتری داشته باشند حرفهای بیشتر و عکسها و فیلمهای بیشتری برای نشان دادن به اقوام و دوستان خود دارند. هر چه که آژانسها روی مسیر خاصی تبلیغات کنند ، تا مسافر ذهنیتی مثبت نسبت به آن نداشته باشد و سؤالات و پرسش های او از مسافران قبلی به خوبی آن اذعان نداشته باشد مسافر جذب آن نمی شود. حال سؤال اینجاست این عوامل وابسته به چیست؟ چه فاکتورهایی می تواند مسافر را از سفر خود راضی کند؟در زندگی کنونی که اغلب مردم شهر نشین و به طبع آن زندگی کارمندی و صنعتی دارند . یک زندگی روتین با ساعات کاری مشخص، ترافیک سنگین، مشغله زیاد، وقت کم. همه اینها باعث می شود نقش سفر در زندگی کنونی پررنگ تر شود و توقع مسافر از سفرش بیشتر و خواهان تفرحاتی متفاوت است ، که خستگی چندین ماه کار و تلاش و زندگی تکراری و ماشینی را از تنش بیرون آورد. در گذشته بخاطر فراقت بیشتری که وجود داشت، مردم با یک پیک نیک ساده در دل طبیعت ارضاء می شدند ولی حالا شهرها طوری گسترده شده اند که طبیعت چندانی در نزدیکی ما نیست و اگر هست طبیعتی نابود شده است. در ایران منطقه تفریحی و توریستی نزدیک پایتخت منطقه شمال ایران بوده است، در حال حاضر به نظر شما آیا شمال ایران از بابت استانداردهای شهرسازی درست ساخته شده است؟ آیا جاده های آن کفاف خیل عظیم مسافران را می دهد؟ متأسفانه مالکیت زمین در ایران شخصی است و شهرداری توجهی به ساختار شهری از دید جذب مسافر و نیز توریستی شدن منطقه ندارد. در کشوری مثل ترکیه شهرهای ساحلی جنوب آن که از ساحل های زیبایی بر کرانه دریای مدیترانه برخوردار است برنامه های بلند مدت و کوتاه مدتی برای توسعه شهری و هتلها در نظر گرفته شده که در ۱۰ سال اخیر باعث رشد چشمگیر صنعت توریسم در این مناطق بوده ایم. در این طرحها به جزئیات بسیار توجه شده است ، نمیدانم در این زمینه تا چه حد اطلاعات دارید ولی ساختمان با روکار سفید یکی از شاخصه های معماری مدیترانه ای است که هماهنگی آن با آبی نیلگون دریا مناظر شگفت انگیزی ایجاد می کند، در زمینه دکوراسیون داخلی مدیترانه نیز به ترکیب رنگهای سفید و آبی مشهور است. اصولاً نام مدیترانه دکوراسیون خاصی را به ذهن متبادر می سازد. با این وصف ترکیه نیز در قوانین شهرسازی سواحل جن وبی خود اجازه ساخت آپارتمان های کم ارتفا ع و صرفاً با روکار روشن را به سازندگان می دهد تا زیبایی منظر شهری را صد چندان کند. سیاست دیگری که ترکیه برای جذب مسافر به ساحلهای زیبای جنوبی خود داشته تدوین برنامه های منحصر به فرد از طریق هتلها بوده است به این ترتیب که هرکدام از هتلها برنامه های ویژه ای برای مسافران ترتیب می دهند تا مسافر یک هفته اقامت خود را در اوج سرخوشی سپری کرده و خود تبلیغی باشد برای دیگر مسافران، از جمله سرگرمی ها، مسابقات گروهی، شوهای کمدی و نیز صبحانه، ناهار و شام ، همچنین میان وعده های متنوع به صورت مجانی روی سرویس هتل می باشد . این نوع سرویس دهی در منطقه منحصر به ساحلهای جنوبی ترکیه است و در استاندارد جهانی هتل ها تعریف نشده و صرفاً ایده ای بوده برای جذب بیشتر مسافر