سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش ملی هنر، فرهنگ، تاریخ و تولید فرش دستباف ایران و جهان

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

امیر مهدی ئی – کارشناسی ارشد باستان شناسی گرایش دوران اسلامی،دانشگاه آزاد اسلامی وا

چکیده:

به دلیل وجود نگرش های تکاملی در حیات هر هنر یکی از سوالات کلیدی در وجوه گوناگون هر هنر،شناسایی و بافت آغازین نقاط شروع و تولد آن می باشد.این گفتار با مطالعه و بررسی انواع طرح ها و نقش های گردان قدم در راه شناسایی نخستین نشانه های استفاده از طرح گردان در قالی ایران نموده است.این بررسی در ابتدا به تعریفی از طرح های گردان می پردازد که حوزه ی وسیع تری را نسبت به تعاریف گذشته در برمی گیرد،از طرفی برای اثبات در سیر تحول این نوع طرح با مقایسه ی طرح های موسوم در هنر های دیگری چون مینیاتور و تزئینات وابسته به معماری در قرون هفتم و هشتم هجری،به چگونگی تحولات طرح و نقش گردان در قالی خواهد پرداخت.در ادامه،تلاش پژوهش در راستای ارائه ی نگرشی عمیق تر نسبت به طرح های اجرا شده بر قالی ایران بوده تا بتوان به فهم صحیحی نسبت به آنچه طرح شکسته و گردان گفته می شود،دست یافت.