سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

حسین صاحبی – کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه علم و صنعت ایران – شرکت کشتیرانی خط د
مرتضی مومنی – دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران – دانشگاه علم
محمدعلی شفیعا – عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران – دانشگاه

چکیده:

یکی از شیوه هایی که می توان برای تصمیم گیری جهت افزایش میزان کارآیی و بهبود سیستم خدمت رسانی به کار برد استفاده از شبیه سازی گسسته پیشامد است که عملیات واقعی یک بندر را در مدل مربوطه شبیه سازی کرده و نحوه خدمات دهی به کشتی ها را ارزیابی می نماید. بندرشهید رجایی به عنوان بزرگترین و مهمترین بندر تجاری کشور که مبدا اصلی واردات و صادرات کالاهای کانتینری است تحت مطالعه قرار گرفته و نحوه عملکرد تسهیلات نوین بندری در آن ارزیابی می گردد. بدین ترتیب که با تعیین تعداد کشتی های ورودی و صف مربوطه، امکان پهلوگیری آنها در کنار اسکله بررسی شده و عملیات تخلیه و بارگیری شبیه سازی می گردد. لذا بدین ترتیب می توان شیوه ای را برای تصمیم گیری جهت افزایش میزان بهره وری و کاهش زمان های اتلاف این گونه تجهیزات بر مبنای افزایش خدمات دهی بندر به کشتی ها و کاهش زمان توقف آنها مورد بررسی قرار داد