سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سومین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

جواد جعفری فشارکی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
عباس مانیان –
سیدکمیل موسوی –

چکیده:

در این مقاله ابتدا یک سیستم تعلیق فعال برای یک خودروی هیبریدی با چهار چرخ محرک بر اساس استاندارد ۱۰۵۴۶موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران طراحی می گردد. طراحی و ساخت سیستم تعلیق این خودرو از آن جهت مورد اهمیت است که هر چهار چرخ محرک است و سیستم تعلیق باید جرم معلق بیشتری را نسبت به خودروی سواری چهارنفره بنزینی تحمل نماید این سیستم تعلیق به صورت یک فنر و میراکننده خطی به همراه یک کنترلر بین دو جرم معلق و غیر معلقمدلسازی می گردد. در سیستم تعلیق غیر فعال، در لحظه اول اعمال تحریک جاده، نیرو و جابه جایی معادل تابع تحریک به خودرو و سرنشینان وارد می شود اما در این سیستم فعال با استفاده از یک کنترلر این جابه جایی بیش از ۶۰ درصد کاهش می یابد. خروجی این سیستم کنترلی ارتفاع خودرو را کنترل می کند. پس از این مرحله، با توجه به اینکه طراحی بر اساسخودروی پایه پراید انجام شده است، سیستم تعلیق مورد نظر ساخته و روی این خودرو نصب و تست می گردد. نتایج حاصل از تست سیستم طراحی شده و نیز ارائه این خودرو تحت نام دانا در مسابقات ملی طراحی ماشین حاکی از آن است که سیستم مورد نظر توانسته باعث بهبود سیستم تعلیق پراید فعلی موجود در بازار شده و بتواند برای یک پراید تبدیل شده به یک خودروی هیبریدی برقی- بنزینی، سیستم تعلیق مناسبی باشد که علاوه بر مطابقت با استاندارد ها، تستهای لازم برای یک اتومبیل را نیز پشت سر بگذارد