سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش منطقه ای مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

محمد مهدی حیدری – دانشجوی دکترای سازه های آبی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خو

چکیده:

آمارهای راهنمایی ورانندگی این گونه نشان می دهندکه میزان تخلفات ناشی از سوانح راهنمایی و رانندگی برحسب محل وقوع حوادث ، تصادفات برون شهری است که در این بین واژگونی خودروها علت اصلی سوانح جاده ای است . آمار تصادفات جاده ای در ایران ۲۰ برابر میانگین جهانی است و به عبارتی ۲/۵ درصد تصادفات رخ داده در نقاط مختلف دنیا مربوط به ایران م یشود. با توجه به این توضیحات لزوم بررسی علل واژگونی خودروها از اهمیت زیادی برخوردار است. دراین مقاله با استفاده از قابلیت های برنامه کامپیوتری PC-CRASH مدل سازی از حرکت وسایل نقلیه صورت گرفته و روند واژگون شدن خودرو ارائه و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. عوامل موثر و مهم شامل مشخصات جاده وتقاطعها،ارتفاع مرکز ثقل خودرو و پارامتر های دیگرشامل سرعت خودرو و فاصله ها و…. در زمان مدل سازی ارزیابی و لحاظ گردیده است . تاثیر هر یک از این پارامترهای معرفی شده بر نتایج مدل سازی کامپیوتری نیز تعیین و مشخص شده است . استفاده از این برنامه سرعت بررسی تصادفات را بالا می برد. از جمله امکانات این برنامه لحاظ کردن نظرات کارشناس تصادفات رانندگی در مدل سازی است که اعتبار صحت و دقت نتایج مدلسازی را بالا می برد.