سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی هیدروژن و پیل سوختی

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

سید مهدی حسینی بیرون – دانشجوی کارشناسی ارشد نیرو محرکه-دانشکده مهندسی مکانیک -دانشگاه صنع
امیر حسین شامخی – استادیار گروه نیرو محرکه-دانشکده مهندسی مکانیک -دانشگاه صنعتی خواجه
آریا یزدانی – دانشجوی کارشناسی ارشد نیرو محرکه-دانشکده مهندسی مکانیک -دانشگاه صنع

چکیده:

به علت بحرانهای روز افزون انرژی و نیز مشکلات مربوط به آلودگی محیط زیست خودروهای پیل سوختی هیبریدی به عنوان یکی از گزینه های جایگزینی خودروهای احتراق داخلی در صنعت جهان مدنظر هستند. پیل های سوختی پلیمری به علت چگالی توان بالا و نیز مای عملکرد پایین مناسب ترین نوع پیل سوختی برای مصارف خودرویی هستند. در این مقاله با استفاده از یک مدل دینامیکی سیستم تولید و انتقال توان خودروی سمند سورن مدل سازی شده و سپس توسط نرم افزار سیمولینک شبیه سازی شده است. پنج زیر شاخه ی مهم در مدل سازی ، پیل سوختی ، سیستم تامین هوای کاتد ، موتور الکتریکی ، باتری و سیستم انتقال قدرت است. در انتها پارامترهایی توان و ولتاز تولید شده توسط پیل سوختی گشتاور تولیدی موتور الکتریکی و سرعت خودرو به عنوان نتلیج آورده شده است.