سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی شبیه سازی سیستمهای مکانیکی

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

میثم وکیلی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
جعفر غفوری – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه مکانیک، تبریز، ایران
آیدین سخاوتی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه برق، تبریز، ایران

چکیده:

باتوجه به اینکه سیستم ترمز ضد قفل یکی از سیستم های حیاتی درصنعت خودرو سازی است و در تامین امنیت وسیله نقلیه و سرنشینان اهمیت فراوانی دارد، لذا طراحی سیستم ترمز ضد قفلمناسب یکی از اهداف مهندسان می باشد. در این مقاله یک کنترل کننده یPD برای سیستم ترمز ضد قفل پیشنهاد شده است که هدف بهبود پارامتر لغزش در سیستم می باشد. معادلات حاکم بر سیستم استخراج وضرایب کنترل کننده PD جهت کمینه کردن فراجهش بیشینه و زمان نشست لغزش موجود در سیستم با استفاده از الگوریتم تکاملی بهینه سازی اجتماع ذرات تنظیم شده است. نتایج حاصل از شبیه سازی نشان می دهد که کنترل کننده پیشنهادی علاوه بر بهبود پارامتر لغزش، پارامتر گشتاورترمز را نیز بهبود داده است. مقایسه نتایج شبیه سازیحاصل از کنترل کننده پیشنهادی با سیستم غیر فعال نشانگر بهبود پارامترهای سیستم می باشد.